NIJLCRUISE IN EGYPTE

Terug naar het overzicht

Dag 1: Donderdag 12 januari 2006

Vandaag vroeg uit de veren want om 06.15 uur staat de taxi al weer voor de deur om ons naar Schiphol te brengen. Hij is mooi op tijd en via Kortenhoef, om nog een aantal vakantiegangers op te halen, vervolgden wij onze weg. Dit keer eens geen file onderweg richting Amsterdam/Schiphol. Na aankomst konden we meteen inchecken en nadat we door de douane zijn gegaan even lekker een bakkie koffie halen. Onze vlucht vertrok een uurtje later dan gepland, dit vanwege het de-icen van de vleugels.
Het was die morgen rond het vriespunt met een dikke mist. Onderweg mooi en rustig weer wat leidde dat de alpen goed zichtbaar waren. Daarna vlogen we recht boven Venetië langs de Griekse kust naar beneden richting Egypte. Bij aankomst in Luxor was er even een teleurstelling; het was maar 14 graden en zwaar bewolkt. Het was inmiddels als bijna 5 uur in de middag en de zon ging al snel weer onder. We werden door Achmed, onze gids van Nile-Travel van het vliegveld afgehaald en na ongeveer 15 minuten waren we op de boot. Op de boot, MS Monte Carlo/Alexia, werden we door de Nederlandse tourleider welkom geheten. Daarna een heerlijk diner en op tijd naar bed, want de volgende dag vroeg op voor de eerste excursie.

Dag 2: Vrijdag 13 januari 2006

Vandaag om 07.00 uur opstaan voor het ontbijt want om 08.00 uur stond de bus klaar. Onze eerste tocht ging door Luxor en over de enige brug die er is naar de Westbank. Aan deze kant bevinden zich de kolossen van Memnon, de Valley of the Kings, de Tempel van Hatshepsut en de Valley of the Queens. Nadat we in de bus zaten begon onze tocht. In het begin moet je wel even wennen aan alle politieagenten van de “Tourist Police”. Deze zijn behoorlijk uitgerust met machinegeweren om de toeristen te beschermen. Erg vreemd dat deze jochies, want dat zijn ze, je toch een veilig gevoel geven. De reisleider geeft wel aan dat dit behoorlijk overdreven is, maar de Egyptische regering wil gewoon geen risico nemen. Ook in Luxor en andere plaatsen zijn er veel “roadblocks” of checkpoints. Na een paar uur weet je niet beter, vooral als deze agenten vrolijk naar je zwaaien. Wat ons meteen al opviel is dat je echt het gevoel hebt dat je in het echte oude Egypte bent. De meeste mannen lopen nog steeds in traditionele kleding wat je een echt gevoel geeft dat je in een ver land bent.

De eerste stop was bij de kolossen van Memnon. Deze bevinden zich bij de ingang van de Vallei der Koningen. Na een korte stop van 15 minuten en een uitleg van onze vaste gids, Ramadan, vervolgden wij onze weg richting de graftombes van 62 farao’s uit verschillende dynasties. De bekendste koningen die hier hun tombe hebben zijn: Ramses III, Seti I en Tutankhamon. Na ongeveer anderhalf uur fantastisch mooie wandtekeningen gezien te hebben moeten wij de vallei al weer verlaten om naar de volgende bezichtiging gaan. TIP: koop nadat je weer bij de bazaar bent een leuk boekje met aanzichtkaarten van de vallei. Foto’s of video’s maken in de graftombes is verboden en als je dit toch doet moet je niet raar staan te kijken dat je alles op de camera moet wissen. Drie boekjes met 18 foto’s kost niet meer dan 10 Egyptische ponden en dat is dus € 1,50.

Met een tussenstop bij een steenfabriekje lieten ze ons zien hoe met in het verleden en heden de stenen bewerken tot kruiken en beelden. Men gebruikte Albast, graniet en hard zwart basalt. Binnen kregen wij een kopje Egyptische thee en de mogelijkheid om een aankoop te doen. Mocht je interesse hebben om iets te kopen, doe het dan hier. Op straat wordt een slechte kwaliteit basalt aangeboden tegen uiteraard een “goede prijs”. De 4de stop op deze morgen is bij de tempel van Hatshepsut. Als je het terrein op rijdt en de tempel ziet gaat je mond wagenwijd open. Wat een prachtig gezicht is deze tempel op afstand. De tempel is geheel uit de rotsen gemaakt en diende als begrafenis tempel.

De laatste bezichtiging deze ochtend is die van het dal der Koninginnen. Ook deze dames hadden hun eigen graftombes, ook al zijn er niet veel te zien. In deze vallei liggen ook de zonen en dochters van de farao. Ook hier is fotograferen in de tombes verboden. Rond 2uur in de middag waren we weer terug aan boord en daar wachtte ons een fijne lunch. Een lange ochtend gehad maar we konden de gehele middag lekker relaxen op het bovendek. Tijdens de lunch gingen de trossen los en de cruise kon beginnen. Eindelijk op weg langs de oevers van de Nijl richting het zuiden, Edfu. Bij Esna moeten we een sluis door en rond 19.00 uur komen wij daar aan. Helaas was het erg druk bij de sluis wat zorgde voor een oponthoud van “slechts” 12 uur.

Dag 3: zaterdag 14 januari 2006

Om 7 uur in de ochtend werden we door het lichten van het anker wakker gemaakt. De zon scheen al lekker en de boot ging zich klaar maken voor de sluis. Het heeft die nacht 12 uur geduurd voordat we er door konden. Hierdoor lagen we een hele morgen achter op schema voor de excursie gepland voor deze dag. We gaan vandaag in Edfu naar de tempel van Horus. De hele ochtend toch lekker op het zonnedek geweest en direct na de lunch gingen we per koetsje op weg naar de tempel. Nadat we zijn aangekomen bij de tempel maakt de koetsier nog een paar foto’s van ons, uiteraard voor een klein fooitje. Gebruikelijk is om voor bepaalde diensten een fooi te geven. Ons werd ons verteld dat 1 Egyptische pond (€0.15 cent) gelijk staat 1 Euro. Je schaamt je af en toe enorm dat je zo’n bedrag aan iemand geeft die het echt niet breed heeft. Toch wordt het ons geadviseerd om het zo te houden want anders “verbruik” je het voor de rest van de toeristen.

Nadat we een paar uurtjes in deze tempel rond gelopen hadden was het weer tijd om terug te keren naar de boot. Ook nu werden weer per koets door de straten van Edfu naar de boot gebracht. Daar stond een leger van souvenirverkopers ons op te wachten om ons beeldjes, kettingen en Egyptische Marlboro’s te verkopen. s’Middags gingen weer richting het zuiden. Onze volgende stop is het romantische Aswan maar dat zal duren tot de volgende morgen.

Vanavond hadden onze gidsen een Egyptische avond georganiseerd. Bijna alle gasten aanboord hadden iets Egyptisch aan wat voor 4 euro aan boord te koop is. Tip: Geef de Egyptische kleding, want deze draag je toch niet naar je werk in Nederland, aan een van de kamerjongens. Deze zullen hier erg dankbaar voor zijn, want voor hun is het een luxe item.

Dag 4: Zondag 15 januari 2006

Vandaag hebben we een druk programma voor de boeg. We zijn s’nachts doorgevaren naar Aswan. Dit is waar de boot niet verder kan i.v.m de Aswan dam die 4 kilometer zuidelijker ligt. We hebben nu ongeveer 230 kilometer gevaren vanaf Luxor. Onze eerste stop is bij de dam. De dam is in 1964 gebouwd en voorziet Egypte van elektriciteit. Jammer genoeg is hiernaast maar één foto te zijn van de dam. Omdat het een militaire zone is, is fotograferen niet geheel mogelijk. Houd hier rekening mee!

De volgende stop in Aswan is bij de onvoltooide Obelisk. Bij deze opgraving heeft men een onvoltooide Obelisk gevonden die nu te bewonderen is in dit openlucht museum. De Obelisk is nooit afgemaakt vanwege scheuren tijdens het vervaardigen van de obelisk. De groeve wordt nu nog steeds gebruikt door studenten archeologie. Deze zijn aan het zoeken naar de onderlaag in de groeve want met vermoed dat er een kanaal ligt die naar de Nijl gaat. Omdat de groeve 2 kilometer van de Nijl afligt moet dit wel zo zijn want hoe anders verplaats je zo’n gewicht.

Na een uurtje gezien en geluisterd te hebben naar onze gids hoe deze obelisken werden gemaakt werd het tijd om naar het eiland van Philae te gaan. Het eiland wordt ook wel olifanten eiland genoemd omdat de stenen die rondom het eiland liggen op olifanten lijken. Ook deze tempel van Isis is gered van de ondergang van het Nasser meer en is 150 meter verplaatst. Het eiland is 400 bij 135 meter en is het kleinste eiland van de 3 die zich hier bevinden.

Helaas moesten we hier weer weg. Het nadeel van dit soort georganiseerde reizen is dat je op bepaalde plekken langer wilt blijven en rondlijken. Ze tempel hebben zoveel om te bekijken dat je tijd te kort komt. We gingen onze voorlaatste bezichtiging van de ochtend doen en dat was in de Papyrus atelier. Hier werd ons verteld hoe men van de papyrusplant schrijfpapier maakte. Tot slot van deze morgen nog een bezoekje in de parfumfabriek van de familie Al Fayed, inderdaad de familie van Harrods….. Hier kan je pure parfum of au de toilet kopen tegen uiteraard een zeer gunstige prijs. Alle bekende merken zoals Davidoff, Chanel, Christine Dior en Hugo Boss en vele andere bekende luchtjes waren hier te verkrijgen. Zelf hebben we een massage olie gekocht ( Essence of Life). Ondertussen hadden we wel zin in een lekkere lunch dus haastte bij iedereen zich terug naar de
bus.

In de middag stond een maritiem programma op de menu. We werden opgehaald door twee felucca’s (traditionele egyptische nijlzeilboten) voor een romantisch tochtje over de Nijl. Deze bracht ons naar de botanische tuin van Lord Kitchener. De botanische tuin viel ons een beetje tegen, ondanks dat er 3000 soorten bomen en planten te wonderen zijn. Niet te min was het zeer aangenaam om er rustig een wandeling te nemen wat wij dan ook deden. Misschien waren we in de verkeerde maand, want er waren niet veel planten in de bloei.

Vanaf Kitchener’s island konden de medereizigers kiezen voor een extra excursie via een dromedaris naar een Nubisch dorp. Sommige gingen weer via de felucca terug naar de boot, maar de meeste gingen toch mee. In 2 snellere boten gingen we over de Nijl richting dit dorp. We kwamen langs het mausuleum van Aga Khan maar deze is door de familie in gesloten sinds een paar jaar. Na een tocht van ongeveer een half uur kwamen we bij de dromedarissen aan. Wat een beesten zijn dat zeg! Vooral als ze gaan staan ga je van voor naar achteren en weer terug. Onze dromedarissen heetten Rambo I en Rambo II. Na een rit van 15 minuten kwamen we in het dorpje aan waar deze Nubische bevolking nog zoveel mogelijk in traditionele huizen wonen. Eigenlijk alleen een kleedje, een bank van steen en een bed.

In het huisje van de Nubiërs werden we getrakteerd op thee. In Egypte drinken ze veel Hibiscus thee. De thee is rood van kleur en smaakt bitter, je moet er dus van houden. Nubische huizen zijn erg klein en eenvoudig, maar het lijkt er erg op dat ze er gelukkig zijn. Op de weg terug over de Nijl kwamen we nog langs het hotel waar Agatha Christie het wereldbekende boek “Moord op de Nijl” schreef. Het hotel heet “Winter Hotel” en je kan uiteraard tegen een pittige vergoeding de kamer zien of boeken voor een nachtje. Wij sloegen dit dure aanbod met veel genoegen af.

Dag 5: maandag 16 januari 2006

Gisterenavond hebben we besloten om toch naar Abu Simbel te gaan. Deze extra excursie kostte ons € 90,- per persoon en een zeer vroege en lange dag. s’Ochtends ging de wekker dus al om 3 uur en om 4 uur zaten we in de bus met een man of 20. Het was die nacht best wel koud geweest dus vroegen wij de buschauffeur of de verwarming aan mocht. Deze begon te lachten…….. we zaten tenslotte in Egypte waar het in de zomer tussen de 40 en 50 graden kan worden. Je begrijpt het al, de verwarming was kapot en niemand had ooit de intentie deze te maken.

In konvooi met militaire begeleiding gingen we dus in een koude bus op pad. De reis duurde ongeveer 3 uur. Van Aswan naar Abu Simbel is 280 km dwars door de westelijke woestijn.Toch was het een mooie belevenis om te zien dat als er een heldere maan is de woestijn verlicht is. Rond een uur om 6 kwam de zon dan eindelijk op. Binnen 15 minuten was het alweer voorbij en konden we het laatste uurtje genieten van de droge schoonheid. Toen het hele konvooi aangekomen was hadden we geluk dat de hordes toeristen allemaal ver voor de tempel stonden zodat ik een mooi plaatje kon maken zonder mensen erbij.

Na uitleg van de gids is ook deze tempel in de jaren 60 gered van de ondergang. Door de bouw van de Aswan dam zou deze tempel geheel onder water komen te staan. Door Unesco is deze tempel in zijn geheel ongeveer 200 meter verplaats. Ook de kleine tempel, de tempel van Hathor, die voor Ramses II zijn vrouw was is verplaatst. Ramses II bouwde deze tempel voor zijn vrouw Nefertari. De kleine tempel staat vlak naast de grote tempel.

Beide tempels hebben een enorme indruk op ons achtergelaten. Dit mag met trots één van de wereld wonderen genoemd worden. Nadat we een zeer vies bakje koffie hebben gedronken en ontsnapt zijn aan alle verkopers gingen we weer op weg naar Aswan. Tijdens onze tocht door de woestijn nog een ware fata morgana gezien. Erg grappig om een “plas” water in de woestijn te zien. Zelfs het spiegelbeeld van de rotsen zaten erbij. Rond 13.00 uur kwamen we weer aan bij de boot. We hebben snel geluncht want we gingen daarna gezellig Aswan in. De toeristische bazaars hebben we lekker overgeslagen om vervolgens op de Egyptische markt uit te komen. Daar is je Piaster zeker een Egyptische pond waard zo goedkoop het hier is. Alleen erdoor heen lopen is zo leuk en je wordt niet de winkeltjes in getrokken zoals je dat wel op de toeristenmarkt hebt. Ook de prijzen liggen veel lager en de mensen zijn nog vriendelijker.

Dag 6: dinsdag 17 januari 2006

Afgelopen nacht hebben we de hele nacht gevaren. In de ochtend hebben we maar één excursie staan en dat is de tempel in Kom Ombo. Het leuke van deze tempel is dat je van de boot direct bij de tempel bent, want deze ligt strak langs de Nijl. Als je in de tempel bent heb je een fantastisch uitzicht over de Nijl. Na een paar uurtjes weer rondgelopen te hebben terug naar de boot want we varen direct door naar Edfu. Hier waren we al een keer geweest, maar er waren nieuwe gasten aan boord gekomen die een korte Nijlcruise deden dus die moesten even snel door de tempel gejaagd worden. In Edfu zijn wij zelf een stukje wezen wandelen en wat frisdrank ingeslagen voor de busreis van donderdag die ons naar Hurghada zal leiden. Zelf is er niet veel bekijks in Edfu.

Nadat de andere gasten weer terug aan boord zijn gekomen zetten we onze reis voort richting Luxor. Helaas al weer de eindbestemming van deze tocht door de geschiedenis van een beschaving die echt ver ontwikkeld was. De gids noemt Egypte dan ook een levend geschiedenis boek! Vanavond of vannacht gaan we weer door de sluis. Het zal wederom wachten op je beurt zijn maar misschien dit keer wel geluk dat we snel erdoor heen mogen. We zullen het niet meemaken want de sluisdoorgang is in het midden van de nacht (bleek achteraf).

Dag 7: woensdag 18 januari 2006

Als je dan door de tempel loopt van je van de ene verbazing naar de andere en wordt het onbegrijpelijk hoe ze dit ooit gebouwd hebben. Aan het bouwen van de tempel hebben tijdens de 14e dynastie 81.322 mensen (slaven) gewerkt. Vooral de pilaren (zie foto hiernaast) is iets onbeschrijfelijk. Ook staan er nog twee obelisken volledig intact die gemaakt zijn door Tuthmosis I en Hatshepsut.

Onze laatste bezichtiging van deze reis was dan Luxor tempel. Deze tempel is vergeleken met Karnak een kleine tempel. In deze tempel kwamen we voor het eerst op deze reis de sfinxen tegen zoals die hele grote in Gizeh. Dit was dan een avenue maar toch….. De tempel is een die het dichtste bij onze jaartelling komt. De invloed van het Romeinse rijk, met name Alexander de Grote is zeer aanwezig.

Zoals je bij dag 6 had kunnen lezen zijn we vannacht door de sluis van Esna gegaan. Vandaag zijn we weer terug in Luxor waar we nog twee tempels gaan bekijken. Dit zijn Karnak en Luxor tempel. De laatste ochtend met de groep en onze gids beloofde dat het een mooie zou worden. Hij zelf heeft jaren in Karnak tempel gestudeerd en gewerkt en dat was duidelijk te merken. Vol met enthousiasme en trots vertelde hij over “zijn” tempel. Karnak en Luxor tempel liggen maar 3 kilometer uit elkaar, maar er zit een geheel aparte geschiedenis aan beide vast. Onderweg naar de tempel komen we midden in de stad opgravingen tegen van de Sfinxen avenue. Deze zijn recentelijk gevonden en is een paar kilometer lang die dwars door de stad gaat en uiteindelijk bij de tempel uitkomt. Karnak Tempel:

Karnak is een complex binnen muren waar meerdere tempels zich bevinden toegewijd aan de god Amun (symbool van vruchtbaarheid en groei), zijn vrouw Mut en de zoon Khonsu. Als je het complex binnengaat moet je over de avenue van ramsfinxen. Deze hebben allemaal onder hun kop het beeld van Ramses II staan. Omdat de tempel vroeger het centrum was hebben vele farao’s een invloed gehad op de tempel.

Als je dan door de tempel loopt van je van de ene verbazing naar de andere en wordt het onbegrijpelijk hoe ze dit ooit gebouwd hebben. Aan het bouwen van de tempel hebben tijdens de 14e dynastie 81.322 mensen (slaven) gewerkt. Vooral de pilaren is iets onbeschrijfelijk. Ook staan er nog twee obelisken volledig intact die gemaakt zijn door Tuthmosis I en Hatshepsut.
Een bezoek aan Karnak begint bij het passeren van de eerste pylon, daterend uit de tijd van koning Nekhtebo. Dan kom je uit op het grote plein met aan de rechterkant de kapellen van Thebes uit de tijd van Set II. Aan de linkerkant bevind zich de tempel van Ramses III. Daarachter bevind zich de restanten van de tweede pylon die naar de grote hal met 134 pilaren leidt.

Toen we achter in de tempel waren werden we geroepen door een Egyptische man. Hij vroeg ons mee te gaan want hij wilde ons iets laten zien. Dit natuurlijk tegen een kleine vergoeding. Hij leidde ons in een aparte ruimte waar op de meer een hiëroglief stond van een scarabee. Deze moesten we drie keer aanraken en daarna je geliefde kussen. Dit zou beteken dat je veel geluk en liefde zal krijgen. Of het helpt weet ik niet maar voor de goede orde ben ik dat nog steeds met mijn vrouw. Kostte ons wel 1 EP (€0,15) maar dan krijg je wel wat. Als je uit de hal van 143 pilaren komt , kom je bij de 2 oblelisken uit van Tuthmisis en Hatshepsut. Deze zijn nog geheel intact en bevinden zich naggenoeg in de midden van de tempel.

Deze tempel had ook wel de bijnaam; “Amon zuidelijke harem”. De 260 meter lange tempel werd gebouwd door Amon-Ofis III , Tutmose III maakte deze vervolgens een stuk groter en Ramses II maakte het werk uiteindelijk af. De tempel staat on verbinding met de Karnak tempel door de Avenue van Rammen die in de 20ste dynastie werden vervangen door mensenhoofden. Op dit moment wordt langzaam de gehele avenue weer naar boven gehaald en men zegt ook dat als je Luxor 2 tot 3 meter afgraaft je de oude stad Thebes weer kan laten herleven.

Nadat we onze gids hadden bedankt voor al zijn interessante vertellingen en rondleidingen zijn we in de middag nog over de lokale markt van Luxor gelopen. Jammer genoeg is deze niet te vergelijken met die van Aswan. Die is in onze opinie toch wat gemoedelijker en stukken gezelliger. s’Avonds op de boot hadden we nog een buikdanseres om de week af te sluiten. De dame was behoorlijk commercieel en had een licht overgewicht. Je hebt toch een andere gedachte als je over een buikdanseres hebt. Morgen vroeg op want onze reis is nog niet afgelopen. We hebben nog een week in Hurghada aan de Rode Zee.

Dag 8: Donderdag 19 januari 2006

Vandaag nemen we afscheid van de bemanning en de boot. We vertrekken rond 9 uur in de ochtend wederom in konvooi richting de Rode Zee. Nadat we verzameld zijn vertrekken we in konvooi met ongeveer 70 bussen Luxor. Het gehele verkeer wordt door de lokale en de toeristenpolitie lam gelegd. Het konvooi mag nergens stoppen en dendert door elk dorpje heen. Aan de ene kant leuk om mee te maken maar toch geeft het ook een gevoel (onnodige) angst. Na ongeveer een uur langs de Nijl gereden te hebben gaan we de woestijn in en laten we het groene land achter ons. De komende vier uur zullen we ons laten verbazen door de schoonheid van de woestijn. Halverwege stoppen we nog even bij een wegrestaurant voor een kop koffie en een sanitaire stop. Nog even met dromedarissen op de foto en dan weer door. Rond 1 uur komen we aan bij de Rode Zee en zetten we de edereisgenoten af in hun hotel. Hurghada is nu en ik denk de komende jaren een grote bouwput. Wat worden daar veel hotels gebouwd. Al gauw wordt ons duidelijk dat onze 2de helft van de vakantie een totaal andere zal worden dat de fantastische Nijlcruise die we net beleefd hebben.